Guide til valgkampanjebilder

Slik skal det ikke gjøres:

Foto: Karoline Andreassen

En sentral del av en valgkamp består av bilder. De fleste sanseinntrykk får vi gjennom øynene. Derfor er det viktig at kroppsspråket støtter opp budskapet til ordene du bruker. Dersom Joakim og jeg, som stiller til valg, ser uvennlige ut så vil ingen stemme på oss.


Målet er å se både pen, kul, sympatisk og smart ut. Så velgerne føler de kan stole på deg.


Samtidig, er det utfordrende å få de beste bildene. Du må smile, passe på at du står og har en holdning som er normal, men litt bedre enn normalt og ha øynene åpne hele tiden. Har du mye hår er det også vanskelig å få det til å blåse fint. Det blir liksom ikke automatisk sånn sexy hair flip som modeller har.


Jeg, som har kort, men litt mye hår, ønsker å få den luftige sveisen som er fin.


EXPECTATION


... Men så blir du mer en bestemor.


REALITY

Det er ikke den flotte fotografens feil. Foto: Karoline Andreassen

Spørsmålet er om det blir noe stemmer av det trynet der.


Mange har gjort dette før. Og jeg tenkte å se litt på eksempler nå, som vi kan eller ikke burde ta inspirasjon fra.


1) Obama

Obamas kampanje var ikonisk. Men jeg tror ikke det blir like stor suksess i vårt valg.


2) Joe Biden 2020

Uncle Joe prøver seg også. Dette er en klassisk poster. Han smiler. Ser drømmende ut i horisonten, hvor valget står, og kanskje kan han vinne. E-en er uthevet i BidEn og JoE.

Det ble ikke helt det samme. Tror vi dropper det forslaget. Det ble også litt vel mye nasjonalisme over min poster.

Jeg smiler ikke en gang. Dette er et dårlig bilde. Her ser jeg litt ut som en snerpete akademikerfigur med nyvokset Barbour-jakke. Som jeg jo dessverre egentlig er. Men jeg vil jo fremstå litt mer ålreit en jeg egentlig er. Og kanskje hakket litt mindre nasjonalistisk. Det er tross alt bare utløp for dette på 17. mai og under ski-VM.

Da skal vi over til et litt mindre kjent navn:


3) Clifford T. Reid (Irland)

Hvorfor ikke bare smøre litt tykt på i valgkampanjen din? Dette er Clifford sin kampanje til Europaparlamentet i 2004. Han fikk 2,4 % av stemme i sitt distrikt, og ble ikke valgt. Utrolig nok, med den lovnaden. Bildet virker OK nok, selv om selve photoshop-teamet hans streika katastrofalt med den skremmende knallrøde skriften. Budskapet går nok heller ikke helt hjem. I tillegg er vest ut siden 2009. Det burde Clifford ha visst.

Her er mitt forsøk (på hårete mål med tanke på posisjonen jeg stiller til) :

I anledningen fant jeg ingen av mine vestebilder fra tiden det var kult. Jeg hadde også på meg fedora og hodeskallskjerf, og lurte på hvorfor ikke jeg ble stoppet på gata av stylister.

Og, så over til et mer kjent ansikt til slutt:

4) Erna for Høyre

Fin kampanje. Den sier ikke så mye. Men den snakker til følelser og holdninger, så du får en positiv følelse av den moderlige figuren som tror på deg og HELE Norge (Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen). Hva betyr det liksom?

Min versjon:


Jeg tror vi finner på vår egen greie.


Uansett, forhåpentligvis blir bildene bra nok til å passe en brosjyre til slutt.

Bli med i enda en e-post-liste:
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey Pinterest Icon
  • Grey Instagram Icon
  • Grey Snapchat Icon
instagram & twitter
@anneheba

© 2023 by Arianna Castillo​. Proudly created with Wix.com